Dårlige anmeldelser. Må man helst ikke sige noget om som
forfatter. De gode må man selvfølgelig gerne, og det gør man så også. På
udgivelsesdagen for ”Familien Kammer” var jeg selv på Facebook med juhu over
stjerner og superlativer, selvfølgelig var jeg det!
Siden er jeg blevet meget glad for (det meste af) anmeldelsen i Politiken og de fine 4 stjerner. Lige i dag er jeg også glad for anmeldelsen på Litteratursiden - og helt oppe at køre over hele 6 stjerner i magasinet LIV, der mener, at det er en "frygtelig god historie".
Og det poster jeg nok på Facebook og skriver det jo også her - selvfølgelig fordi jeg er oprigtigt glad for det.
Men også fordi, det er vigtigt, hvordan historien om den nye
roman bliver fortalt, og fordi jeg ved, at jeg selv bidrager selv til den fortælling.
Min far gav mig dette råd: Hvis du spiller klaver, skal du
sige til folk – ”jeg er virkelig dygtig til at spille klaver” – også hvis du
ikke er det. Det er underordnet. Hvis du selv går rundt og siger, at du er
dygtig til det, så vil folk også gå rundt og sige – ”Hanne er virkelig dygtig
til at spille klaver”.
Der var en god men grum portion sandhed i det råd, som fx
alt politisk spin jo er baseret på. Jeg siger ikke, at vi æder alt politisk
spin råt – og slet ikke hvis vi skal lægge øre til decideret politiker-klimpren.
Jeg siger bare – det har noget på sig. Hvis jeg poster tilstrækkelige mange FB-status’er og blogindlæg med hvor super det går med Familien Kammer, så tænker folk, at det går rigtig godt med bogen. Måske ikke super – for de har jo øjne i hovedet og ser den fx ikke ligge i paller hos boghandleren - men i hvert fald rigtig godt.
Set fra et vist perspektiv går det jo også rigtig godt – den har jo fået
fine anmeldelser. Hvorfor ikke lade den ligge dér? Familien Kammer-klaveret spiller, det er faktisk den pureste sandhed og derfor så meget desto bedre en historie
at bringe videre. Hvorfor dog forstyrre den fine historie?
Måske er det fordi jeg er blevet så gammel som jeg er. 54
helt præcist. Jeg orker ikke mere karriere-spin. Jeg er sur over anmeldelsen i
Information og orker ikke at brænde inde med det.
Om ”Familien Kammer” konkluderer
Informations anmelder: ”Resultatet er så kedeligt som at åbne andres folks flyttekasser
fra et langt liv.”
Marie Louise Kjølby må jo til hver en tid gerne give udtryk
for, hvor meget hun har kedet sin røv i laser over min bog – det er en
smagssag.
At det er en smagssag, siger jeg, fordi andre anmeldere har
læst den anderledes, fx: ”Bogen er vor tid og
os nutidsmennesker i rige og stærke billeder, og den hæver sig himmelhøjt over
alskens ligegyldige døgnværker, der spredes ud over læseverdenen.” (Nordjyske
Stifttidende)
Anmelderen i Information må også gerne mene, at: "det hele er kort sagt så normalt, at der skal et tæt, gyldent
tyktflydende sprog til at løfte historien. Og her synes jeg desværre, at Hanne Richardt Beck kommer til kort (...) mange beskrivelser og tankestrømme er direkte klodsede" – det er også en
smagssag.
At det også er en smagssag, siger jeg fordi anmelderen i
Nordjyske netop mener, at ”bogens følelsesmæssigt eskalerende
samtaler er små litterære mesterværker” og anmelderen i Kristeligt Dagblad
skriver, at sproget har ”nerve og præcision og karsk humor”, ligesom han finder portrætterne ”gnistrende
veloplagt” skrevet.
Kæden springer først af for mig, når Information skriver,
at: ”Hanne Richardt Becks tidligere romaner, både den rørende Men
bedste hr. Hund om en lille piges opvækst med en kærlig, traumatiseret far, og
hendes seneste, den dystopiske 7 Sydøst har været skarpere skåret og mere
afgrænsede, både i tema og omfang.
Denne gang har forfatteren forløftet
sig på et ambitiøst projekt.”
Dette er ikke en smagssag. Dette er
anmelderen, der ikke gør sit arbejde godt nok.
Jeg har ikke ”kun” skrevet to romaner
før ”Familien Kammer”, hvilket ikke er svært at opdage – man behøver sådan set
bare at åbne romanen for at se listen med mine tidligere udgivelser.
Faktisk opfatter jeg selv netop mine
seneste to romaner ”Men bedste hr. Hund” og ”7 Sydøst” som en art digressioner
fra den mere stort anlagte episke roman, som jeg netop har skrevet tidligere.
For mig er ”Familien Kammer” altså ikke et nyt ”ambitiøst projekt”, som jeg
desværre ikke har magtet at holde sammen på, fordi jeg er bedre til de mere
afgrænsede romaner.
Allerede i min debutroman fra 1993 ”De
brune øjne, Arthur” (som begynder 8. april 1940 og er en stor episk fortælling
om to familier gennem 50 år) interesserede jeg mig for sammenhængen mellem den
store og den lille historie, og anmelderne tog rigtig godt imod den ambition: Fx
skrev Henrik Wivel i Berlingske:
”Der er en rent ud sagt Herman Bang’sk
tone i hendes flydende, nuancerede sprog og tillige i hendes illusionsløse
indsigt i kærlighedens smerte (…) Som en af personerne tænker i et klart
øjeblik: ’Virkeligheden er ikke en diffus samling brokker af sorg og dårlig
samvittighed, virkeligheden er et hus, man selv bygger op.’ Hanne Richardt Beck
har med sin roman skabt et forunderligt digterisk hus, bygget på en indsigt i
denne menneskelige virkelighed og lidenskabsverden.”
Nu vil jeg ikke trætte læseren med alle mulige anmeldelser
af de otte bøger, jeg har skrevet, før ”Familien Kammer”, men nu jeg er ved
dette med at forløfte mig på større historier, så bliver jeg altså nødt til
også lige at referere fra en af anmeldelserne af min fjerde roman
”Understrømme” fra 2003:
”Historierne om fire slægtled i det
tyvende århundredes Danmark skvulper som flodvand ud af Hanne Richardt Becks
nye 'kuffertroman' "Understrømme". (…)Hanne Richardt Beck fortæller
Danmarkshistorie gennem disse meget fine generationsportrætter. Historierne og
slægterne er knyttet tæt sammen, og vi bliver samtidig mindet om arvens
psykologi. Sproget og formen i romanen understøtter fint de historiske
perioder, og hvis jeg skal sammenligne med en anden meget stor læseoplevelse,
må det blive Anne Marie Løns ”Prinsesserne” (http://www.litteratursiden.dk/anmeldelser/understroemme-af-hanne-richardt-beck)
Med andre ord: Jeg bliver selvfølgelig
ked af at have kedet Informations anmelder så eftertrykkeligt. Men det er en
smagssag, og jeg har gjort det bedste, jeg kunne. Hvad jeg imidlertid bliver
godt gammeldags sur over er, at hun åbenbart mener, at det er noget spritnyt
for mig at skrive større historier. Jeg har skrevet i tyve år. Tal derfor
venligst ikke ned til mig på den måde. Tak.
Politikens anmelder som jo giver 4
stjerner og derfor absolut også har mange fine ting at sige, er også lige henne
og røre ved den kant. Hun skriver: ”Respekt for ambitionen om at forstørre de
eksistentielle kriser, eksempelvis Thomas er ude i som fraskilt far, offentligt
ansat under tidens politiskøkonomiske pres og handyr med blik for skolens unge
og meget løst ansatte vikar. Men det er og bliver intimsfæren, Beck analyserer
skarpest.”
Politikens anmelders hukommelse er en
bog længere end Informations. Hun husker også min roman ”Om så det gælder” i og
med at hun skriver: ”Hanne Richardt Beck har skrevet om besættelsestiden,
fremtiden og noget, der er blevet tolket som hendes egen barndom. I romanen her
er det en aktuel nutid …” og det er altså her, at mine ambitioner er større end
talentet, må man forstå. ”Romanen fungerer bedst uden lektioner i samfundsfag,”
skriver Politiken også.
Det er denne anmelder jo bestemt i
sin gode ret til at mene. Men det ville altså have givet mig mere respekt for
kritikken i anmeldelsen, hvis anmelderen – bare en lillebitte smule – havde anerkendt,
at det altså ikke er første gang i mit forfatterskab, at jeg har ambitioner om
at finde den store historie i den lille og omvendt.
Jeg er godt klar over, at man ikke kan
forlange at anmeldere sætter sig ind i et helt forfatterskab, hver gang de skal
anmelde en bog. Men man kunne måske lige gøre sig den anstrengelse at kigge på
første side i romanen og se hvor mange bøger forfatteren egentlig har skrevet.
Godt så! Så kom jeg af med den surhed.
Og fik muligvis fordrejet min ellers lydefri historie om modtagelsen af
”Familien Kammer” en smule. Det er der ikke noget at gøre ved.
Jeg er blevet for gammel til at spille
perfekt på klaver.
Hej Hanne
SvarSletOg stort tillykke
Og tak for ærligheden og nuancerne i det at blive anmeldt. Det er jo ikke det, at de ikke kan lide det, det er jo, når man ikke føler sig læst godt nok. At de ikke er professionelle, når vi andre prøver på at være det.
Forleden hørte jeg det her om mig:
"Hun larmer altid sådan, når hun taler og taler, og krøllerne, og alle de smøger"
Det første har jeg hørt mange gange før, og det må jeg leve med, jeg er for meget for mange. Men smøger? Jeg har simpelthen aldrig røget. Den slags er røvirriterende, som om man sætter alle mulige andre, irrelevante følelser/konklusioner i gang hos folk, fordi man er, som man er, skriver som man skriver. At forudindtagelserne gerne må herske. Som når Røsing skriver en anmeldelse og lægger en replik i munden på den forkerte person i min roman og nakker mig for det. Det er bare dårlig læsning. Det skal man ikke viderekolportere. Det er jo ikke i nogens interesse. Så hun får ikke noget link på Facebook.
Jeg glæder mig i hvert fald til at læse din roman, snart!
Alt det bedste
kh Lotte