onsdag den 19. september 2018

For enden af perronen


Torsdag, d. 27. september udkommer min nye roman "For enden af perronen"


Peter står på Nørreport Station, parat til at springe ud foran et tog. Han spekulerer over, hvad der er gået galt i hans eget liv og i verden, og pludselig giver 1982 sig til at tale til ham om: "Vestens brune tid, hvor mennesker ved, at der aldrig er langt mellem mudder og fod. Mellem én selv og jorden.
Andre tider falder ind i samtalen:
"Du befinder dig på det forkerte sted," siger 2017.
"Det har jeg altid gjort," vrisser Peter.
"Nej, i den forkerte ende af perronen, din idiot."
"Hvad?"
"Toget stopper jo her. Vil du springe ud foran et tog, der er standset?"

Med Peters små samtaler med tiden som ramme udfoldes historien om hans forhold til Ellen, Agnes og Gunilla. De fire møder hinanden i niende klasse i 1982 og har vidt forskellige forudsætninger. Peter er rich kid fra Charlottenlund, Ellen er datter af en havnearbejder Agnes kommer fra et kulturradikalt hjem ved Søerne, Gunilla er datter af en enlig mor, og den cocktail kommer der både vrede og afmagt ud af. Men også stor kærlighed.

Ligesom Peter har jeg tænkt over verdens tilstand og mit eget liv. Ligesom Peter ser jeg så mange vrede mennesker i verden - nogle gange mig selv inklusive - og jeg har spurgt mig selv, hvordan vi egentlig er kommet derhen.
Jeg har også tænkt over de forskellige udtryk som kærlighed han have, og hvilken betydning kærligheden har midt i al den vrede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar